Postawa reaktywna

Postawa proaktywna i reaktywna, to dwie przeciwności. Co kryje się za tymi pojęciami? O postawie proaktywnej mówimy wtedy, gdy dana osoba bierze odpowiedzialność za swoje postępowanie i decyzje. Z kolei postawa reaktywna polega bierności i przenoszeniu odpowiedzialności za swoje niepowodzenia na czynniki zewnętrzne.

Z definicji wynika, że różnica pomiędzy tymi postawami jest ogromna. A jak bywa w praktyce? Na przykład pojawia się taka sytuacja, że pracodawca powierza pracownikowi nowy, odmienny zakres obowiązków. Zanim on się w nie wdroży, może minąć trochę czas, a dodatkowo może to być kłopotliwe dla niego. Od tego projektu będą zależały losy firmy.

Osoba, która przyjmie postawę proaktywną, potraktuję taką zmianę obowiązków, jako wyzwanie i szansę na rozwinięcie swoich kompetencji, zdobycie nowych doświadczeń, a nawet zwiększenie szansy na otrzymanie awansu. Przyłoży się do wykonania nowych czynności oraz poszuka metod, dzięki którym będzie mogła zrealizować projekt.

A jak jest z osobą, która przyjmie postawę reaktywną? Interpretacja nowych obowiązków w tym przypadku będzie odmienna. Nowa praca stanie się problemem, a nawet przeszkodą. Pracownik z takim podejściem, na starcie zakłada, że mu się nie uda, więc jest zdemotywowany. Niechętnie podejmuje jakiekolwiek działania. Twierdzi, że nie jest właściwą osobą, na tym miejscu. Dodatkowo postawa reaktywna sprawia, że pracownik szuka podstępu, uważa że pracodawca zlecając mu nowe zadania, chce mu zaszkodzić.

Przeczytaj też: http://www.kapitalka.pl/periodontolog-kim-jest/

Jakie konsekwencje wynikają z postawy reaktywnej?

Osoba, która ciągle wykazuje postawę reaktywną nie szuka metod, żeby osiągnąć jakiekolwiek zadowolenie. Jest zdana na to, co los jej przyniesie. Pozwala decydować innym ludziom o swoim życiu, a w razie wystąpienia niepowodzeń, ma na kogo zrzucić winę.

Pracownik wykazujący taką postawę, nie lubi ryzyka. Dlatego jest dobrym rozwiązaniem dla pracodawcy. Gdy przyjdzie mu stanąć przed wyborem zmiany pracy, nie podejmie się jej. Będzie bał się, że nie podoła nowym obowiązkom, przez co nie sprawdzi się w nowej firmie.

Źródło: https://biznesomania.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here