Wypadek może przydarzyć się każdemu – często słyszymy tę frazę, ale rzadko zastanawiamy się, ile rzeczywiście jest w niej prawdy. Mamy prawo oczekiwać pomocy, ale sami również powinniśmy pamiętać o tym, by jej udzielać. O tym, jak ważna jest pierwsza pomoc przekonał się pan Piotr, właściciel firmy z branży motoryzacyjnej.

Szkolenie, którego nie było

Szkolenia z pierwszej pomocy teoretycznie były obowiązkowe dla wszystkich osób, które uczęszczały do szkół. W praktyce przyswojoną wiedzę nie zawsze traktowano poważnie. Gdyby zapytać przypadkowo spotkanego dorosłego na ulicy, jak wyglądają poszczególne etapy pierwszej pomocy, to pewnie musiałby poświęcić dłuższą chwilę na zastanowienie się. Wydaje nam się to oczywiste, ale w chwili stresu i wtedy, gdy wiedza jest najbardziej potrzebna, nie potrafimy przywołać jej z zaułków pamięci.

Pan Piotr nie zdawał sobie z tego sprawy dopóki sam nie znalazł się w takiej sytuacji. Na co dzień zarządzał dużą firmą, dlatego wstawał wcześnie rano, robił zakupy i jechał do pracy. Gdy wyszedł z supermarketu, zobaczył nieprzytomnego rowerzystę leżącego na chodniku. Mężczyzna musiał spaść i uderzyć głową o chodnik. Pan Piotr zaczął mówić do rowerzysty, ale mężczyzna nie odpowiadał. Szef firmy zawsze uważał, że jest człowiekiem odpornym na stres, ale ta sytuacja po prostu go zaskoczyła i nie mógł przypomnieć sobie, w jakiej kolejności powinien działać, by nie zrobić rowerzyście jeszcze większej krzywdy. Szczęśliwie ze sklepu wyszła akurat studentka pielęgniarstwa, która pomogła panu Piotrowi uratować poszkodowanego rowerzystę.

Szkolenia z pierwszej pomocy dla firm

Sytuacja ta wstrząsnęła życiem pana Piotra. Gdy wrócił do biura, pierwszą rzeczą, jaką zrobił, było zarezerwowanie szkolenia z pierwszej pomocy dla wszystkich pracowników. Nie chciał, by taka sytuacja kiedykolwiek się powtórzyła. Co stałoby się z rowerzystą, gdyby na miejscu zabrakło przeszkolonej pielęgniarki? Pan Piotr nawet nie chciał o tym myśleć. Obiecał sobie, że skupi większą uwagę na przeszkalaniu pracowników tak, by uświadomili sobie, jak ważna jest znajomość łańcucha ratunkowego. Szkolenie z pierwszej pomocy to jednak nie tylko teoria, ale też przede wszystkim praktyka, a to właśnie jej zabrakło panu Piotrowi w najbardziej kluczowym momencie.

Autor: Mariusz Zakrzewski. Artykuł “Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu” powstał dzięki uprzejmości przedstawiciela firmy Team Prevent Poland sp. z o.o. z Pszczyny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here