Czas to pieniądz. Ale czy w codziennym życiu bierzesz pod uwagę, że uciekające minuty to bezpowrotnie stracone złotówki? Oczywiście, że nie. O ile oszczędzanie pieniędzy to temat modny i mocno wyeksploatowany, o tyle oszczędzanie czasu to pojęcie tak abstrakcyjne, że mało kto bierze je na serio. Owszem, zapewne i Ty narzekasz, że doba jest za krótka i wciąż brakuje Ci czasu do pracy, wypoczynku czy na spotkania ze znajomymi. Ale nigdy na poważnie nie zastanawiałeś się, jak zarządzać czasem. Najwyższa pora, by to zmienić.

Zacznij dzień wcześniej

Podobno aby odnieść sukces, nie trzeba wstawać wcześnie, tylko w dobrym humorze (Marcel Achard). Może to i racja, ale nawet świetne samopoczucie nie rozciągnie deadline’u w nieskończoność ani nie sprawi, że każdą czynność będziesz wykonywać 10x szybciej. Rozpoczynając dzień wcześniej, będziesz miał więcej zapału i energii do pracy niż po przespaniu dziesięciu czy dwunastu godzin. Dlatego jeśli chcesz zostać mistrzem organizacji czasu, zacznij wstawać wcześniej niż zwykle – dodatkowe pół godziny dziennie to aż 3.5 godziny więcej w ciągu tygodnia. Wstając godzinę wcześniej, zyskujesz siedem godzin, a to niemal cała dniówka!

Planuj swoje obowiązki

Jak zarządzać czasem bez kalendarzyka? Odradzamy! Rozpisując swój rozkład dnia w kalendarzyku (notesie lub plannerze), lepiej kontrolujesz swój czas. Najlepiej zaplanuj sobie cały tydzień z góry (np. w niedzielę), zostawiając wolne miejsce na nieprzewidziane sytuacje i zadania. Kalendarzyk noś zawsze przy sobie i skrupulatnie odhaczaj zrealizowane zadania. Nie musisz planować każdej godziny, jednak postaraj się uszeregować obowiązki pod względem ważności i pilności. Rozpoczynaj dzień od zadań ważnych i/lub trudnych – szczyt zdolności umysłowych przypada na godziny poranne od 8.00 do 12.00. Dobowy rytm znacznie spowalnia po godzinie piętnastej, dlatego wczesne popołudnie możesz przeznaczyć np. na mailing, szukanie zleceń, kontakt z klientami czy spotkania biznesowe. Jeśli oprócz pracy masz na głowie naukę, powtórkę materiału zaplanuj w godzinach 17.00-19.00.

Nie marnuj czasu

Aby zostać mistrzem organizacji czasu, nie możesz trwonić go na bezproduktywne zajęcia. Przeglądanie portali społecznościowych, prasówka plotek i newsów czy emocjonujące dyskusje na forach nie tylko zabierają Ci cenne godziny, ale i skutecznie dekoncentrują. Wykonasz swoją pracę dziesięć razy szybciej i efektywniej, jeśli skupisz się na swoim zadaniu, a nie zdjęciach przyjaciół z tegorocznych wakacji. Facebook, Instagram i fora dyskusyjne to czarna dziura, w której bezpowrotnie znika Twój czas. Aby jak najlepiej zarządzać swoim czasem, możesz zablokować często odwiedzane witryny w przeglądarce i poprosić bliską osobę, by zabezpieczyła je hasłem.

Jak zarządzać czasem za pomocą aplikacji?

Jeśli nadal nie jesteś mistrzem organizacji czasu, sięgnij po narzędzia, dzięki którym wyciśniesz dzień jak cytrynę. W zarządzaniu obowiązkami pomoże Ci Nozbe, aplikacja umożliwiająca współpracę nad projektem pomiędzy Tobą, a członkami zespołu. Ciekawym narzędziem jest również Trello, za pomocą którego możesz tworzyć tablice zadań wymagających zrobienia, w trakcie realizacji i już wykonanych. Będziesz lepiej zarządzać swoim czasem, jeśli odciążysz pamięć – pomoże Ci w tym aplikacja KeePass, dzięki której stworzysz poufne bazy danych zabezpieczone hasłem. Masz trudności z koncentracją i nie możesz skupić się na pracy? Wypróbuj darmowy program I-Doser Free – za jego pomocą odtworzysz dźwięki, które stymulują mózg i zwiększają jego potencjał przez synchronizację obu półkul.  Jeśli chcesz dobrze zarządzać czasem nie możesz lekceważyć znaczenia wirtualnych dysków np. Google Drive czy Dropbox. Takie narzędzia ułatwiają tworzenie kopii zapasowych, jak również umożliwiają pracę nad projektem bez konieczności dostępu do firmowego komputera, a więc z dowolnego miejsca na Ziemi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here